onsdag 7 november 2007

blicken du gav

.
Du stod där framför mig och var besviken på att din tidsplanering inte höll. Tåget var försenat och de 12 minuter som du hade till godo mellan tågets ankomsttid och din konferensstart funkade inte. Du skulle komma fram två timmar för sent.

Nu ville du ha ha tillbaka alla utgifter för resa och konferens. En taxi var annars kravet för att ta dig fram i rätt tid. Att de två timmar som tåget åker sträckan på tar 5 timmar med bil bekymrade inte. En taxi, är en taxi, är en taxi.


Jag tycker det ibland var bättre förr. Då satte vi in taxi, naturligtvis inte hela sträcka, där det kunde hjälpa och var mest effektivt - om det var det. Men så kan man naturligtvis inte driva ett företag. De priserna för en biljett vill ingen betala. Nu hänvisar vi istället till två-timmarsregeln och återbetalar biljettpriset via Restidsgarantin. Det blir mer rättvist.

Målet är ju naturligtvis att köra tågen enligt tidtabell och jag förstår inte heller alltid varför vi inte lyckas. Men ingen kan lova 100 % lycka och framkomst i rätt tid. Vi människor är allt för blåögda om vi tror att allt skall "gå som tåget". Även om det är målet!


Andra bloggar om:

Inga kommentarer: